پروژه خانه سه بعدی با OpenGL به زبان سی پلاس پلاس
در این پست برای شما کاربران عزیز سورس پروژه حرکت در خانه سه بعدی با OpenGL به زبان سی پلاس پلاس را آماده کرده ایم که یک پروژه عالی درس گرافیک کامپیوتری و یادگیری دستورات OpenGL است.
در ادامه به شرح نحوه عملکرد و توابع استفاده شده (Wall, Earth, Compound, Room, Tankwall, Watertank, Terece, Fan) در این پروژه شبیه سازی خانه سه بعدی با OpenGL پرداخته و فیلم و تصویری از آن قرار داده شده است. در ادامه فیلم اجرایی و حرکت در این خانه سه بعدی را آنلاین نیز می توانید مشاهده نمائید.
در این پروژه یک خانه سه بعدی با OpenGL طراحی شده است که کاربر می تواند با استفاده از کلید های ۲-۸-۴-۶-۱-۷ در چمن زار دوربین را در جهت های چپ – راست – عقب – جلو – پایین و بالا حرکت دهد و زاویه دید خود را تغییر دهد و درب های آهنی بزرگ و کوچک حیاط و درب خانه را باز و بسته کند. همچنین می تواند دوربین را وارد خانه کند و در بین اتاق های خانه حرکت کند.
در داخل خانه یک میز غذا خوری و پنکه آویزان از سقف اتاق به همراه یک ساعت عقربه دار که در دیوار نصب شده است و ساعت جاری سیستم را نشان میدهد قرار دارد و شما می توانید پنکه را روشن و یا خاموش کرده و در بین اتاق های خانه حرکت کنید. توضیحات بیشتر، فیلم و تصاویری از محیط پروژه شبیه سازی خانه سه بعدی با OpenGL به زبان سی پلاس پلاس در ادامه مطلب.
کلید های استفاده شده در پروژه شبیه سازی خانه سه بعدی با OpenGL به زبان ++C :
- کلید S: در نمای داخلی خانه پنکه آویزان از سقف اتاق را به حرکت در می آورد و یا متوقف می کند.
- کلید Q: در نمای بیرونی خانه درب آن را باز و بسته می کند.
- کلید ۷: دوربین را به بالای خانه میبرد تا از نمای بالا خانه را ببینید.
- کلید H: درب آهنی کوچک در حیاط را با و یا بسته می کند.
- کلید O: در نمای درونی خانه درب آن را باز و بسته می کند.
- کلید G: درب آهنی بزرگ در حیاط را با و یا بسته می کند.
- کلید T: نمای بیرون از خانه رو نمایش میدهد.
- کلید I: نمای داخلی خانه را نمایش میدهد.
- کلید J: نمای جلوی خانه را نشان میدهد.
- کلید K: نمای پشت خانه را نمایش میدهد.
- کلید ۱: دوربین را به نمای پایین بر می گرداند.
- کلید ۴: دوربین را به سمت راست می برد.
- کلید ۶: دوربین را به سمت چپ می برد.
- کلید ۸: دوربین را به عقب می برد.
- کلید ۲ : دوربین را به جلو می برد.
در پروژه گرافیکی حرکت در خانه سه بعدی با OpenGL از توابع زیر استفاده شده است:
- تابع Compound: این تابع ترکیبات مربوط به اجرای خانه را انجام خواهد داد و اجزای خانه را به هم وصل می کند.
- تابع Watertank: این تابع مخرن آبی که در پشت بام قرار دارد را رسم خواهد کرد.
- تابع Terece: این تابع پنکه ای که در سقف اتاق قرار دارد را رسم می کند.
- تابع Room: این تابع اتاق های داخل خانه به همراه در را رسم می کند.
- تابع Tankwall: این تابع دیوار مربوط به مخزن را رسم می کند.
- تابع Wall: این تابع دیوار های مربوط به خانه را رسم می کند.
- تابع Earth: این تابع زمین چمن را رسم می کند.
- تابع Terece: این تابع تراس را رسم می کند.
این پروژه شبیه سازی خانه سه بعدی با OpenGL با استفاده از Visual Studio 2010 و نسخه ++VC تست شده و در آخر تصاویری از خروجی برنامه به همراه فیلم آموزشی در ادامه مطلب قرار داده شده است.
تصاویری از محیط پروژه شبیه سازی خانه سه بعدی با OpenGL :
تصویر خروجی ۱:
تصویر خروجی ۲:
تصویر خروجی ۳:
تصویر خروجی ۴:
تصویر خروجی ۵:
تصویر خروجی ۶:
مشاهده ویدئو در این باره