پروژه شبیه سازی دفتر بیمه با Arena همراه با داکیومنت
در این پست پروژه شبیه سازی دفتر بیمه را آماده کرده ایم که با توجه به توضیحات زیر انجام شده است. در ادامه به شرح صورت مسئله پرداخته و فیلم و تصاویری از خروجی این پروژه قرار داده شده است.
بر اساس جستجوی گروه ما هیچ نوع بهبودی در مورد دفتر بیمه انجام نشده بود. در شبیه سازی دفتر بیمه ما ۳ نوع مشتری با ۴ خدمت دهنده داریم. اولین مشتری خدمت خود را از خدمت دهنده اول می گیرد و سپس به ترتیب سراغ خدمت دهنده سوم و چهارم می رود و از سیستم خارج می شود. مشتری نوع دوم خدمت را از خدمت دهنده دوم می گیرد و سپس سراغ خدمت دهنده سوم و چهارم می رود و از سیستم خارج می شود.
مشتری نوع سوم ابتدا سراغ خدمت دهنده چهارم رفته و سپس خدمت دهنده سوم و دوباره خدمت دهنده چهارم و بعد از آن از سیستم خارح می شود. هدف از شبیه سازی دفتر بیمه کوتاه شدن صف در روز های کاری شلوغ مانند نزدیک سال نو یا تابستان و میانگین زمانی خدمت دهی هر خدمت دهنده می باشد.
توضیحات بیشتر، فیلم و تصاویری از خروجی پروژه شبیه سازی دفتر بیمه با Arena در ادامه مطلب.
در این پروژه شبیه سازی دفتر بیمه دو مدل داریم که در مدل اول تعداد افرادی که در باجه ۴ مغشول به کار هستند ۲ نفر فرض شده (تنظیمات منابع) و در مدل دوم که بهبود یافته مدل اول است، به ۳ افزایش یافته است. یعنی زمانی که کارکنان در باجه های دیگر مشغول به کار نمی باشند به باجه ۴ منتقل می شوند.
شرح ساخت مدل مجازی:
در این مدل از شبیه سازی دفتر بیمه ورود افراد با توزیع بتا انجام می شود که با استفاده از ماژول Assign انواع متفاوت مشتریان که را با decide به دو دسته زن و مرد تقسیم کردیم. سپس همان طور که در مدل مفهومی هم ارائه شد، اول به باجه ۱ می روند اگر پر بود به باجه ۲ و به همین ترتیب برای باجه ۳٫ در صورتی هم که هر سه باجه در حال خدمت دهی باشند، فرد تا خالی شدن باجه منتظر می ماند.
تحلیل مدل وارائه سناریوی بهبود:
سناریوی بهبود در این پروژه شبیه سازی دفتر بیمه به ما کمک می کند تا با توجه افزایش خدمت دهی و یا کاهش هزینه ها، مدل بهتر و با صرفه تری ارائه دهیم. در سناریوی بهبود، کاهش تعداد مشتریان در صف و مدت انتظار مشتریان از ۲ به ۳ در نظر گرفته شده است ولی با استفاده از کارکنان دیگر باجه ها تعداد خدمات دهنده در باجه ۴ را به ۳ افزایش دادیم.
این سناریوی بهبود را بر اساس متوسط زمان در انتظار بودن و متوسط افرادی که در صف هستند ارزیابی می کنیم. در طرح فعلی ما زمان انتظار کمی برای مشتری داریم، ممکن است با این سناریوی بهبود بتوانیم میزانی زمان انتظار را کاهش دهیم و در مقابل رضایت مشتریان افزایش و تعداد مشتریان افزایش می یابد. اگر تعداد زمان منتظر در صف بیش از حد باشد مشتریان منصرف خواهند شده و به کارگزاری های دیگر بیمه مراجعه می کنند و خدمات را از آنها دریافت می نمایند.
مدل مفهمومی:
توزیع زمان بین دو ورود مشتری:
نمودار زمانی استفاده از مدت خدمات دهی:
برخی از نتایج خروجی:
نمودار ۱:
نمودار ۳:
پس از افزایش خدمات دهندگان در باجه ۴ به ۳ نفر، خروجی زیر به دست آمد:
همان طور که ملاحظه می شود، تغییرات چشمگیری در تعداد افراد در صف می بینیم، این در حالی است که تعداد نفرات در صف از ۵۶ به ۲۲ تغییر کرده و زمان انتظار ۶ دقیقه کاهش پیدا کرده است.
مشاهده ویدئو در این باره
سلام ببخشید من این محصول را خریداری کرده ام چطور به دستم میرسه؟
سلام، پروژه به محض خرید به ایمیل شده ارسال و با اس ام اس اطلاع رسانی شده است.
سلام شما تو ارنا شبیه سازی سیستم مخابراتو هم دارید اگه هست آدرسشو می خواستم .