شبیه سازی پروتکل مسیریابی DSR در شبکه MANET با NS2

  • یکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵
  • بازدید 278 نفر
  • 1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز (50 امتیاز از 10 رای)
    Loading...

ns2 dsr 17269 1 شبیه سازی پروتکل مسیریابی DSR در شبکه MANET با NS2

شبیه سازی پروتکل مسیریابی DSR با NS2

پروژه شبیه سازی پروتکل مسیریابی DSR در شبکه ادهاک یا منت را با نرم افزار شبیه ساز NS2 آماده کردیم که در ادامه به معزفی این شبکه و روند کار پروتکل DSR می پردازیم. تصاویری از خروجی پروژه نیز در ادامه صفحه قرار داده شده است.

شبکه های سیار موردی (MANET)

در دو دهه اخیر شبکه های سیار موردی مورد توجه محققان قرار گرفته است. برپایی این شبکه ها نیاز به زیر ساخت و مدیریت یکپارچه ندارد. همچنین نودها در این شبکه ها می توانند آزادانه حرکت کنند. حرکت نودها موجب تغییر توپولوژی شبکه می شود و تغییر توپولوژی به نوبه خود مسیریابی در این شبکه را دشوار می سازد. تا به حال صدها پروتکل مسیریابی برای این شبکه های پیشنهاد شده است.

پروتکل های مبتنی بر تقاضا:

پروتکل های مبتنی بر تقاضا هنگام خرابی مسیر با اجرای دوباره فاز کشف مسیر و یا بازیابی محلی مسیر سعی می کنند که مشکل خرابی مسیر را برطرف سازند. اما عدم بهینگی مسیر کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در پست بعدی پروژه شبیه سازی شده ای را معرفی خواهیم کرد که در آن مقاله، عدم بهینگی مسیر را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

توضیحات بیشتر و تصاویری از خروجی پروژه شبیه سازی پروتکل مسیریابی DSR با نرم افزار NS2 در ادامه مطلب.

در پروتکل های مبتنی بر تقاضا تنها هنگام نیاز و بنا به درخواست فرستنده مسیری بین مبدا و مقصد ایجاد می شود. ایجاد مسیر توسط ارسال سیل آسای بسته های درخواست مسیر در شبکه صورت می گیرد. بنابراین مسیر ایجاد شده در لحظه نخست از لحاظ تعداد گام بسیار نزدیک به مسیر بهینه در شبکه می باشد. با گذشت زمان و حرکت نودها توپولوژی شبکه تغییر می کند. تغییر توپولوژی ممکن است به گوه ای باشد که منجر به خرابی لینک های مسیر نشود اما بتوان تعدادی از نودهای اضافی موجود در مسیر را حذف کرده و مسیر کوتاه تری بین مبدا و مقصد ایجاد نمود.

بهینگی مسیر در شبکه سیار موردی:

در ابتدا مسیر ایجاد شده بین مبدا و مقصد بهینه می باشد. اما با گذر زمان و تغییر توپولوژی شبکه بهینگی مسیر از بین می رود چون با قرار گرفتن نود های C و S در برد رادیویی یکدیگر می توان نود ها a و b را از مسیر حذف کرد و مسیر چهار گامی بین مبدا و مقصد را با یک مسیر دو گامی جایگزین نمود. پروتکل های مبتنی بر تقاضا غالبا پس از خرابی مسیر سعی در ترمیم آن دارند و عدم بهینگی مسیر های فعال را نادیده می گیرند.

پروتکل مسیریابی DSR:

در پروتکل مسیریابی مبتنی بر تقاضای DSR هر نود با قرار گرفتن در حالت بدون قاعده و شنود بسته های ارسالی همسایه های خود سعی می کند که نود های اضافه موجود در مسیر را حذف کرده و مسیر را کوتاه کند. اما قرار گرفتن نودها در حالت بدون قاعده و شنود تمامی بسته های ارسالی از طرف همسایه ها موجب مصرف انرژی و ایجاد سربار پردازشی می شود.

تصاویری از خروجی شبیه سازی پروتکل مسیریابی DSR در محیط NS2:

تصویر خروجی ۲:

ns2 dsr 17269 2 شبیه سازی پروتکل مسیریابی DSR در شبکه MANET با NS2

تصویر خروجی ۳:

ns2 dsr 17269 3 شبیه سازی پروتکل مسیریابی DSR در شبکه MANET با NS2

تصویر خروجی ۴:

ns2 dsr 17269 4 شبیه سازی پروتکل مسیریابی DSR در شبکه MANET با NS2

تصویر خروجی ۵:

ns2 dsr 17269 5 شبیه سازی پروتکل مسیریابی DSR در شبکه MANET با NS2

تصویر خروجی ۶:

ns2 dsr 17269 6 شبیه سازی پروتکل مسیریابی DSR در شبکه MANET با NS2


شبیه سازی شبکه های کامپیوتری و مخابراتی

شبیه سازی شبکه های کامپیوتری و مخابراتی

مشاهده پروژه ها و مقالات شبیه سازی شده
فیلم آموزش تصویری نرم افزار NS2 به زبان فارسی

فیلم آموزش تصویری نرم افزار NS2 به زبان فارسی

مشاهده آموزش NS2
پروژه ها و آموزش های برنامه نویسی

پروژه ها و آموزش های برنامه نویسی

مشاهده مطالب برنامه نویسی

مشاهده ویدئو در این باره

خوشحال خواهیم شد اگر نظر خودتون رو درباره این مطلب ثبت کنید

خطا!دکمه ریفریش را بزنید

    لیســــــــت پــــــــروژه های انتشــــــــار نشده ( 22 موضوع )

    مشاهده لیست کامل
    مشاهده لیست کامل
    socket programing آموزش برنامه نویسی آموزش سی شارپ بازی تحت شبکه بازی تحت شبکه برای درس مهندسی اینترنت بازی تحت شبکه به زبان سی شارپ برنامه تحت شبکه با سی شارپ برنامه نویسی ترجمه مقاله ترجمه مقاله شبکه خرید سورس بازی تحت شبکه دانلود بازی تحت شبکه دانلود رایگان پروژه های دانشجویی دانلود سورس برنامه دانلود سورس رایگان دانلود نرم افزار دانلود پروژه دانشجویی دانلود پروژه رایگان دانلود پروژه های دانشجویی دانلود کتاب دانلود کتاب آموزشی دانلود کتاب اموزشی سورس بازی با socket programing سورس رایگان سورس کد بازی تحت شبکه سورس کد بازی تحت شبکه با C# سورس کد بازی تحت شبکه چند نفره سوکت پروگرمین نحوه نوشتن برنامه تحت شبکه نحوه نوشتن برنامه تحت شبکه به زبان سی شارپ پروژه arena پروژه matlab پروژه ns2 پروژه opnet پروژه برای درس مهندسی اینترنت پروژه سیمولینک matlab پروژه مهندسی صنایع پروژه مهندسی صنایع با ارنا پروژه های آماده با OpenGL پروژه های آماده با OpenGL در سی پلاس پلاس پروژه های آماده با ارنا پروژه های آماده برای درس گرافیک کامپیوتری پروژه هوش مصنوعی پروژه پردازش تصویر matlab پروژه پردازش سیگنال matlab