پروژه شبیه سازی Paint با OpenGL به زبان سی پلاس پلاس
در این پست برای شما کاربران عزیز سورس پروژه شبیه سازی Paint با OpenGL به زبان ++C را آماده کرده ایم که یک پروزه مناسب برای درس گرافیک کامپیوتری و یادگیری گرافیک با دستورات اپن جی ال است. در ادامه به شرح نحوه عملکرد و توابع استفاده شده در این پروژه شبیه سازی Paint با OpenGL پرداخته و فیلم و تصاویری از آن قرار داده شده که فیلم اجرایی به صورت آنلاین نیز قابل مشاهده است.
در این پروژه محیط برنامه نقاشی یا همون Paint شبیه سازی شده است و کاربر می تواند در این محیط با ابزار های سمت چپ و جعبه رنگ استفاده و اشکال مختلفی را با رنگ های مختلف در صفحه ترسیم کنید. همچنین کاربر می تواند خط – مربع – مستطیل – دایره – چند ظلعی – استفاده از مداد – پخش رنگ – پر کردن داخل اشیاه با رنگ مورد نظر – پاک کردن صفحه – ذخیره اشکال رسم شده در یک فایل – باز کردن محتوای فایل ذخیره شده و نمایش آن در صفحه را انجام دهد.
توضیحات بیشتر، فیلم و تصاویری از محیط پروژه شبیه سازی Paint با OpenGL به زبان سی پلاس پلاس در ادامه مطلب.
در پروژه گرافیکی شبیه سازی Paint با اپن جی ال از توابع زیر استفاده شده است:
- تابع Edgedetect: این تابع هنگامی که می خواهیم داخل شکلی را پر کنیم استفاده می شود و وظیفه اش پیدا کردن لبه های شکل است.
- تابع myMouse: این تابع ماوس را مدیریت می کند و از بخش جعبه ابزار موردی که انتخاب کردید را تشخیص و فعال می کند.
- تابع Scanfill: این تابع محیط رو بررسی میکنه برای پر کردن داخل شکلی که مد نظرتون است.
- تابع Paint: این تابع رسم را با مختصاتی که بهش داده می شود انجام می دهد.
- تابع detect_point: این تابع یک نقطه در صفحه رو تشخیص میدهد.
- تابع Eraser: این تابع اشکال رسم شده در صفحه را پاک می کند.
- تابع setFont: این تابع فونت استفاده شده را مشخص می کند.
- تابع draw_pixel: این تابع پیکسلی از صفحه را روشن می کند.
- تابع Drawstring: این تابع متنی را در صفحه نمایش می دهد.
- تابع plotpixels: این تابع شکل خواسته شده را رسم می کند.
- تابع Keys: این تابع کلید های فشرده شده را مدیریت می کند.
- تابع point_size: این تابع اندازه قلم رسم را مشخص می کند.
- تابع Drawpoint: این تابع نقطه را در صفحه ایجاد می کند.
- تابع Display: این تابع اشیاء رو در صفحه نشون میدهد.
- تابع draw_circle: این تابع رسم دایره را بر عهده دارد.
- تابع Palette: این تابع جعبه رنگ را ایجاد می کند.
این پروژه شبیه سازی Paint با OpenGL با استفاده از نرم افزار Visual Studio 2010 و نسخه ++VC تست شده و در آخر تصاویری از خروجی برنامه به همراه فیلم آموزشی در ادامه مطلب قرار داده شده است.
تصاویری از محیط پروژه شبیه سازی Paint با OpenGL :
تصویر خروجی ۱:
تصویر خروجی ۲:
تصویر خروجی ۳:
تصویر خروجی ۴:
تصویر خروجی ۵:
مشاهده ویدئو در این باره
سلام دستتون درد نکنه مشکل اجرام برطرف شد از توضیحات خوبتون هم تشکر .
سلام وقتتون به خیر . یه سوال داشتم . این برنامه توی توربو سی پلا پلاس باز میشه ؟ یعنی کامپوننتش با اون نرم افزار اوکیه یا فقط با ویژال استدیو میشه باز کرد ؟
برای اجرا از ویژوال استودیو استفاده کنید ولی قبلش باید کتابخانه OpenGL رو باید به Visual Studio اضافه کنید که راهنماش در کنار پروژه قرار داره. می تونید طبق راهنما انجام بدید و پروژه رو اجرا کنید.