پروژه شبیه سازی پروتکل مسیریابی AODV با نرم افزار OPNET
در این پست پروژه شبیه سازی پروتکل مسیریابی AODV با نرم افزار OPNET را آماده کرده ایم که در ادامه به شرح پروتکل AODV پرداخته و نتایج به دست آمده از شبیه سازی را نشان خواهیم داد.
یک پروتکل مسیریابی بنا به درخواست است که به کامپیوترهای سیار، یا گره ها، برای انتقال پیام ها در میان همسایه هایشان اجازه می دهد تا با هم به طور مستقیم ارتباط برقرار کنند. پروتکل AODV تنها وقتی مسیری مورد نیاز می باشد عملیات یافتن مسیر انجام می گیرد و البته وقتی که مسیر یافته شد، تا زمانی که مورد احتیاج باشد آن مسیر ذخیره شده، باقی می ماند و پس از آن دیگر نگه داشته نشده و برای دفعه بعد باید دوباره یافته شود.
AODV مطمئن می سازد که مسیرها شامل حلقه نباشند و برای پیدا کردن کوتاه ترین مسیر ممکن سعی می کند. همچنین AODV قادر به تغییرات دستی در مسیرها است و اگر یک خطا وجود داشت می تواند مسیرهای جدید خلق کند. این پروتکل سعی می کند به سرعت با شرایط خطوط پویا هماهنگ شود و حجم کم پردازش و حافظه مورد نیاز از خواص این الگوریتم می باشد. این پروتکل از شماره ترتیبی مقصد برای اطمینان از عدم ایجاد حلقه ها استفاده می کند و همچنین مشکل شمردن تا بینهایت را که در پروتکل کلاسیک بردار فاصله موجود بود، حل می کند.
توضیحات بیشتر و تصویر خروجی پروژه شبیه سازی پروتکل مسیریابی AODV با نرم افزار OPNET در ادامه مطلب.
در AODV هر گره دارای شماره ترتیبی مخصوص به خود است که به طور یکنواخت افزایش می یابد. این شماره وقتی افزایش می یابد که گره مربوطه متوجه تغییری در توپولوژی شبکه گردد. AODV قابلیت مهم دیگری نیز داراست و آن قابل استفاده بودن این پروتکل در هر سه نوع ارتباطات تک پخشی، چند پخشی و انتشاری می باشد.
تصویر خروجی پروژه شبیه سازی پروتکل مسیریابی AODV :