لوگوی سایت نوآوران گرمی
نوآوران گرمی | مرجع فیلم های آموزشی و همیار دانشجو

شماره های پشتیبانی

09194751295 - 09365442247

NoavaranGermi@gmail.com

دستور EQU و TEXTEQU در زبان اسمبلی Assembly

equ textequ assembly 12919 دستور EQU و TEXTEQU در زبان اسمبلی Assembly

دستور EQU و TEXTEQU در زبان اسمبلی Assembly

در این بخش از آموزش زبان اسمبلی برای شما کاربران عزیز آموزش دستور EQU و TEXTEQU در زبان اسمبلی Assembly را آماده کرده ایم که می توانید در ادامه آن را مشاهده کنید.

در زبان برنامه نویسی اسمبلی بعضی مواقع لازم می شود که در طول برنامه عددی یا رشته ای را در چندین جا تکرار کرده باشیم و بعد از مدتی دوباره بخواهیم همان مورد را با عدد یا متن دیگری جایگزین کنیم در چنین مواقعی لازم است با یک بار تغییر دادن کل محتوای برنامه به صورت اتوماتیک در جاهای که از آن عدد یا متن استفاده می کردند تغییر کند. برای حل این مسئله از دو دستور EQU و TEXTEQU می توانیم استفاده کنیم. در ادامه با ارائه توضیحات کامل این دو دستور و هم چنین مثال های در این زمینه سعی در یادگیری این دو دستور خواهیم بود.

توضیحات بیشتر دستور EQU و TEXTEQU در زبان اسمبلی Assembly را در ادامه مطلب می توانید مشاهده کنید.

 دستور EQU در زبان اسمبلی:

با استفاده از دستور EQU می توانیم برای شناسه مقداری ثابت را تعریف کنیم و در طول برنامه از آن استفاده کنیم.

نحوه تعریف دستور EQU در زبان اسمبلی:

شناسه       EQU       مقدار

S1             EQU      ۲۰

در این تکه کد مقدار شناسه S1 برابر با عدد ۲۰ خواهد شد و در طول برنامه هر جا مقدار S1 را بیارید اشاره به عدد ۲۰ خواهد کرد.

.model small

.stack 64

.data

    s1  equ  ۲۰

.code

main    proc    far

    mov ax,@data

    mov ds,ax

    mov bx,s1

    mov ax,4c00h

    int 21h

main endp

end main

در کد بالا که به زبان اسمبلی در محیط نرم افزار emu8086 نوشته شده است مقدار s1 که برابر عدد ۲۰ است در ثبات bx با دستور mov قرار می گیرد.

دستور TEXTEQU در زبان اسمبلی:

با استفاده از دستور TEXTEQU می توانیم برای شناسه متنی ثابت را تعریف کنیم و در طول برنامه از آن استفاده کنیم. این دستور در ماکرو اسمبلر ۶٫۰ وجود دارد ولی با برنامه emu8086 نمی توانید از این دستور استفاده کنید.

نحوه تعریف دستور TEXTEQU در زبان اسمبلی:

شناسه      TEXTEQU   مقدار

S2            TEXTEQU    “this is a test$”

در این تکه کد مقدار شناسه S2 برابر با متن this is a test خواهد شد و در طول برنامه هر جا مقدار S2 را بیارید اشاره به همین متن خواهد کرد.

socket programing آموزش برنامه نویسی بازی تحت شبکه بازی تحت شبکه برای درس مهندسی اینترنت بازی تحت شبکه به زبان سی شارپ برنامه تحت شبکه با سی شارپ برنامه نویسی ترجمه مقاله شبکه خرید سورس بازی تحت شبکه دانلود بازی تحت شبکه دانلود رایگان پروژه های دانشجویی دانلود سورس برنامه دانلود سورس رایگان دانلود نرم افزار دانلود پروژه دانشجویی دانلود پروژه رایگان دانلود پروژه های دانشجویی دانلود کتاب دانلود کتاب آموزشی دانلود کتاب اموزشی سورس بازی با socket programing سورس رایگان سورس کد بازی تحت شبکه سورس کد بازی تحت شبکه با C# سورس کد بازی تحت شبکه چند نفره سوکت پروگرمین نحوه نوشتن برنامه تحت شبکه نحوه نوشتن برنامه تحت شبکه به زبان سی شارپ پروژه arena پروژه matlab پروژه ns2 پروژه opnet پروژه برای درس مهندسی اینترنت پروژه تحت شبکه به زبان سی شارپ پروژه رایگان matlab پروژه سیمولینک matlab پروژه مهندسی صنایع پروژه مهندسی صنایع با ارنا پروژه های آماده با OpenGL پروژه های آماده با OpenGL در سی پلاس پلاس پروژه های آماده برای درس گرافیک کامپیوتری پروژه هوش مصنوعی پروژه پردازش تصویر matlab پروژه پردازش سیگنال matlab پروژه کارشناسی به همراه داکیومنت

خوشحال خواهیم شد اگر نظر خودتون رو در باره این مطلب ثبت کنید

  • الهام رستگار

    چهارشنبه , ۲۳ تیر

    سلام خیلی ممنون از این آموزش خیلی بهش نیاز داشتم واقعا لطف کردید.

گفتگوی آنلاین سایت نوآوران گرمی