پروتکل AODV بهبود یافته در شبکه ادهاک بر اساس تراکم گره و گام های مسیر در NS2

تصویر improvement-aodv-protocol-in-ns2_20882_2 پروتکل AODV بهبود یافته در شبکه ادهاک بر اساس تراکم گره و گام های مسیر در NS2

شبیه سازی پروتکل AODV بهبود یافته در شبکه ادهاک در NS2

پروزه شبیه سازی پروتکل AODV بهبود یافته در شبکه ادهاک را بر اساس تراکم گره و گام های مسیر در نرم افزار NS2 آماده کردیم که در ادامه به تشریح روش پیشنهادی پرداخته و توضیحاتی در رابط به معرفی پروتکل AODV و شبکه ادهاک بیان شده و فیلم و تصاویری از خروجی نیز قرار داده شده است.

روش پیشنهادی برای بهبود پروتکل AODV در شبکه ادهاک :

روش ارائه شده همانند دیگر پروتکل های مسیریابی مبتنی بر تقاضا می باشد که در آن هیچ مسیر ثابتی در گره های میانی ذخیره نمی شود، در ابتدا گره مبدا از طریق ارسال بسته درخواست مسیر شروع به فرایند کشف مسیر می کند که بسته درخواست مسیر شامل نوع پیام، ادرس مبدا، ادرس مقصدا، ID گره پخش کننده، تعداد گام و شماره توالی و درخواست زمان می باشد.

در هر نقطه گره مبدا یک درخواست مسیر جدید بدست بیاورد ID پخش را با عدد یک تکمیل می کند، در امتداد این فرایند آدرس های مبدا و مقصد متقابلا تکمیل می شوند و گره مبدا به صورت سیل آسا بسته درخواست مسیر به همسایه های تک گامی تحت پوشش محدوده رادیویی خود ارسال می کند و گره های دریافت کننده طبق روال بیان شده بسته درخواست مسیر را به همسایه های تک گامی خود ارسال می کنند که در آخر به دست مقصد می رسد، در این میان برخی از گره های میانی بسته درخواست مسیر تکراری دریافت می کنند.

زمانی که یک گره میانی در شبکه بسته درخواست مسیر را دریافت کرد، بررسی می کند که آیا قبلا بسته درخواست مسیری با این ID پخش و آدرس مبدا دریافت کرده است یا خیر، اگر دریافت کرده باشد آن بسته را از بین می برد، این روش مشابه روش کار پروتکل AODV استاندارد می باشد.

توضیح بیشتر و کامل تر روش کار به همراه پروژه ارائه خواهد شد.

پروتکل مسیریابی AODV در شبکه ادهاک :

پروتکل های مسیریابی بسته به کاربرد شبکه به صورت بهینه طراحی شده اند؛ پروتکل AODV نمونه ای از یک پروتکل مسیریابی بر حسب نیاز می باشد که عملکرد آن بر اساس مسیریاب بردار فاصله است. در این روش مسیریابی، مسیر به یک مقصد از قبل مشخص نمی باشد و در تقابل با پروتکل های مسیر یابی proactive همه مسیر های به روز، توسط همه گره ها نگهداری نمی شود و در هر زمان که برای ارسال داده به مسیری نیاز باشد، آن مسیر ایجاد می شود، زمانی که یک مبدا نیاز به ارسال به مقصدی دارد یک مکانیسم کشف مسیر بهینه را برای پیدا کردن یک یا چند مسیر به مقصد آغاز می کند، این پروسه کشف مسیر نامیده می شود. پس از پیدا کردن مسیرها، مبدا بسته ها را روی این مسیرها می فرستد، مسیر تا زمانی که مقصد قابل دسترسی باشد یا مسیر کوتاه تری پیدا شود معتبر خواهد بود.

نگهداری مسیر در شبکه چیست ؟

در حین انتقال بسته ممکن است مسیر شکسته شود (دچار قطعی شود)، زیرا گره های روی مسیر ممکن است حرکت کنند و یا تغییر حالت دهند، همچنین مسیر شکسته شده باید دوباره ساخته شود، پروسه کشف شکستگی مسیر و باز سازی آن، نگهداری مسیر نامیده می شود. مزیت این روش این است که پهنای باند با ارزش شبکه های بسیم سیم Ad hoc به خوبی و در حد بالایی ذخیره می شود. زیرا پهنای باند مصرفی در تبادل اطلاعات مسیر یابی را با نگهداری مسیرها فقط برای مقصدهایی که گره نیاز به ارسال ترافیک به آنها را دارد محافظت و محدود می کند.

تراکم گره در شبکه های ادهاک :

تراکم گره تاثیر زیادی بر عملکرد شبکه ادهاک دارد، در پروتکل AODV بهبود یافته به محض افزایش تراکم، این پروتکل تاخیر کمتری نسبت به AODV نشان می دهد، در نتیجه، شبکه های پر جمعیت عملکرد بهتری دارند. نتایج شبیه سازی نشان می دهد که این پروتکل بهبود یافته توان شبکه را افزایش می دهد و تداخل گره ها در ناحیه دارای تراکم را کاهش می دهد.

کاربرد های حساس و امنیت در شبکه های ادهاک :

با توجه به کاربرد های حساس شبکه ادهاک از جمله در عملیات های نظامی، فوریت های پزشکی و یا مجامع و کنفرانس ها، نیاز به تامین امنیت و استفاده از پروتکل بهینه در این شبکه ها بارزتر شده است، محققان برای تامین امنیت در دو حیطه عملکرد و اعتبار پیشنهادات گوناگونی را مطرح کردند و می کنند. یکی از این پروتکل های شبکه، پروتکل AODV می باشد که نمونه ای از یک پروتکل مسیریابی بر حسب نیاز است که بر اساس مسیریاب بردار فاصله عمل می کند.

سربار کنترلی در پروتکل AODV :

به دلیل اینکه منابع در شبکه های متحرک Ad hoc کمیاب هستند، در پروتکل AODV سعی بر آن است تا سربار کنترلی را با محدود کردن بروزرسانی های متناوب مسیر و همچنین تنها با استفاده از پیغام های On-Demand به حداقل برساند. به منظور به حداقل رساندن سربار پردازشی، پیغام های AODV ساختار ساده ای دارند و نیاز به محاسبات کمی دارند. اگر ملاک ارزیابی را تراکم گره های شبکه در نظر بگیریم می توان گفت که با افزایش تراکم شبکه پروتکل های on demand کارایی تاخیر را بهتر نگه می دارند، زیرا ارسال های پریودیک ندارند؛ در مجموع می توان گفت که مشی های on demand روش های بهتری به نظر می رسند.

تصاویری از خروجی شبیه سازی :

تصویر improvement-aodv-protocol-in-ns2_20882_1 پروتکل AODV بهبود یافته در شبکه ادهاک بر اساس تراکم گره و گام های مسیر در NS2

شکل ۲: اجرای فایل nam برای ۴۰ گره

 

تصویر improvement-aodv-protocol-in-ns2_20882_3 پروتکل AODV بهبود یافته در شبکه ادهاک بر اساس تراکم گره و گام های مسیر در NS2

شکل ۳: میانگین Delivery ratio پروتکل ad-aodv و متد جدید

 

تصویر improvement-aodv-protocol-in-ns2_20882_4 پروتکل AODV بهبود یافته در شبکه ادهاک بر اساس تراکم گره و گام های مسیر در NS2

شکل ۴: PDR برای پروتکل ad-aodv و متد جدید


فیلم آموزش تصویری نرم افزار NS2 به زبان فارسی

فیلم آموزش تصویری نرم افزار NS2 به زبان فارسی

مشاهده آموزش NS2
شبیه سازی شبکه های کامپیوتری و مخابراتی

شبیه سازی شبکه های کامپیوتری و مخابراتی

مشاهده پروژه ها و مقالات شبیه سازی شده
پروژه ها و آموزش های برنامه نویسی

پروژه ها و آموزش های برنامه نویسی

آموزش برنامه نویسی

مشاهده ویدئو در این باره

خوشحال خواهیم شد اگر نظر خودتون رو درباره این مطلب ثبت کنید

خطا!دکمه ریفریش را بزنید
  1. تصویر آواتار کاربر 0
    مهران کامرانی شنبه , 22 اردیبهشت

    سلام آدرس تمام پروژه هایی رو که تو شبکه ادهاک دارید رو می تونم ببینم به دنبال یه موضوع خوب هستم.

    • تصویر آواتار کاربر 2
      نوآوران گرمیشنبه , 22 اردیبهشت

      بله از بخش لیست پروژه های NS2 و OPNET می تونید بررسی کنید.

لیســــــــت پــــــــروژه های انتشــــــــار نشده ( 22 موضوع )

مشاهده لیست کامل
مشاهده لیست کامل
مشاهده لیست کامل
مشاهده لیست کامل
socket programing آموزش برنامه نویسی آموزش سی شارپ اینترنت اشیا بازی تحت شبکه بازی تحت شبکه به زبان سی شارپ برنامه تحت شبکه با سی شارپ برنامه نویسی ترجمه مقاله ترجمه مقاله شبکه دانلود رایگان پروژه های دانشجویی دانلود سورس برنامه دانلود سورس رایگان دانلود نرم افزار دانلود پروژه دانشجویی دانلود پروژه رایگان دانلود پروژه های دانشجویی دانلود کتاب دانلود کتاب آموزشی دانلود کتاب اموزشی سورس رایگان سورس کد بازی تحت شبکه سورس کد بازی تحت شبکه با C# سورس کد بازی تحت شبکه چند نفره سوکت پروگرمین شبکه SDN شبیه سازی با نرم افزار R نحوه نوشتن برنامه تحت شبکه نرم افزار Rstudio پروژه arena پروژه matlab پروژه ns2 پروژه opnet پروژه ارنا پروژه سیمولینک matlab پروژه شبکه عصبی پروژه مهندسی صنایع پروژه مهندسی صنایع با ارنا پروژه های آماده با OpenGL پروژه های آماده با OpenGL در سی پلاس پلاس پروژه های آماده با ارنا پروژه های آماده برای درس گرافیک کامپیوتری پروژه هوش مصنوعی پروژه پردازش تصویر matlab پروژه پردازش سیگنال matlab