پروژه تشخیص پلاک خودروهای ایرانی با MATLAB پایان نامه کامل

  • چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۴
  • بازدید ۵,۸۳۹ نفر
  • 1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز (506 امتیاز از 110 رای)
    Loading...

تصویر matlab_9715_1 پروژه تشخیص پلاک خودروهای ایرانی با MATLAB پایان نامه کامل

پروژه تشخیص پلاک خودروهای ایرانی با MATLAB پایان نامه کامل – پردازش تصویر

با رشد روز افزون تعداد خودروها در تمام شهرها، باعث به وجود آمدن مشکلات بسیاری به منظور تشخیص خودرو در زمینه های مختلف نظیر: کنترل ترافیک، عوارضی بزرگراه ها، مدیریت پارکینگ و مناطق امنیتی و … را شاهده هستیم. بدون شک به جهت غلبه بر این مشکلات اساسی، نیاز به استفاده از منابع مالی و انسانی متنوعی داریم و نیروی انسانی قادر نخواهد بود تا به درستی به مدیریت و کنترل کارآمد خودروها بپردازد.

اما به کمک سیستم های اتوماتیک تشخیص شماره پلاک خودرو ، می توانیم تا حد بسیاری می توانیم مشکلات را برطرف سازیم. (توضیحات بیشتر در ویکی پدیا)

سیستم اتوماتیک تشخیص پلاک خودرو چیست ؟

این سیستم به ما کمک می کند تا شماره موجود در پلاکی که در یک تصویر وجود دارد را به صورت اتوماتیک به وسیله کامپیوتر از تصاویر متحرک یا عکس، استخراج کنیم و بتوانیم آنها را به صورت عددی مورد استفاده قرار دهیم.

شناسایی شماره پلاک خودرو سه گام اساسی دارید که شامل مواد زی می باشد:

  • تشخیص محل پلاک
  • جداسازی کاراکترهای پلاک
  • تشخیص کاراکترهای پلاک

در پروژه حاضر هر یک از این سه گام و فعالیت های انجام شده در آن حوزه ها را مورد بررسی قرار داده ایم. از تکنیک های استفاده شده در سیستم پیشنهادی، تکنیک های تعدیل هیستوگرام، تک رنگ سازی تصویر، روش های موروفولوژیکی برای حذف نویز، برچسب گذاری برای جداسازی کاراکترهای پلاک و مقایسه با نمونه های اصلی برای تشخیص کاراکترهای پلاک می باشد.

تصاویر نمونه، توضیحات بیشتر و فیلم خروجی پروژه در ادامه مطلب برای شما کاربران گرامی آماده شده است.


پروژه حاضر شامل قسمت های زیر است:

  • الگوریتم تشخیص اعداد پلاک خودرو که بهینه شده و از روی بیشتر تصاویر به درستی، پلاک خودرو را تشخیص داد و کاراکترها را از هم جدا می کند و می خواند.
  • ۵۰ تصویر پلاک خودرو که الگوریتم بروی این ۵۰ تصویر آزمایش شده و به درستی تمام پلاک ها را تشخیص میدهد.
  • آموزش گام به گام ساخت میحط گرافیکی توسط متلب (GUI) برای الگوریتم تشخیص پلاک.
  • توضیح خطوط برنامه نویسی شده الگوریتم (تمام توابع توضیح داده شده)
  • فایل کامل word تشخیص پلاک خودرو که دارای ۵ فصل است
  • فایل پاورپوینت آماده ارائه

مقدمه ی بر سیستم شناسایی پلاک خودرو و کاربرد های آن:

تصویر matlab_9715_7 پروژه تشخیص پلاک خودروهای ایرانی با MATLAB پایان نامه کامل

با توجه به وجود این سیل عظیم از خودرو ها و سایر وسایل های نقلیه بدیهی است که نیروی انسانی به تنهایی و بدون استفاده از سیستم کامپیوتری قادر به کنترل و مدیریت چنین ترافیکی حتی در ابعاد کوچک مانند یک پارکینگ عمومی نمی باشد . همچنین هزینه استفاده از نیروی انسانی بسیار بالا بوده و بازدهی بسیار نازلی را نیز دارا میباشد . لذا نیاز به مکانیزه شدن در این حوزه بسیار پررنگ و قابل تعمل می باشد.

در سیستم تشخیص اتوماتیک شماره پلاک خودرو (نرم افزار تشخص پلاک برای اندروید) هدف اصلی شناسایی محل پلاک خودرو در یک تصویر جهت خواندن شماره پلاک می باشد. مفهوم شناسایی خودکار پلاک خودرو در واقع چیزی بیشتر از خودکار سازی ورود داده ها به سیستم کامپیوتری نمی باشد . شناسایی خودکار پلاک خودرو جایگزین عمل دستی نوشتن شماره پلاک خودرو ها شده است .

بیان مسئله:

تصویر matlab_9715_8 پروژه تشخیص پلاک خودروهای ایرانی با MATLAB پایان نامه کامل

مسئله تشخیص هوشمند و اتوماتیک پلاک خودرو کاربردهای بسیار زیادی در زندگی روزمره دارد. از آنجایی که پلاک برای خودرو شناسه ای منحصر به فرد و یکتاست میتوان کاربردهای فوق العاده مختلف و مهمی را برای استفاده از سیستم های هوشمند و اتوماتیک قرائت پلاک خودرو یافت به طور نمونه در پیاده سازی پارکینگ های هوشمند که با شناسایی پلاک ، درب ورودی برای اتومبیل های مجاز باز و بسته خواهد شد.

تصویر matlab_9715_9 پروژه تشخیص پلاک خودروهای ایرانی با MATLAB پایان نامه کامل

در عملیات کنترل سرعت خودروها با استفاده از زمان طی مسافت خودروها میان دو پایگاه میتوان به میانگین سرعت خودرو در طول مسیر دست یافت . هم چنین مدیریت و کنترل خودروها از طریق نصب پایگاه ها در سطح شهر و محل اخذ عوارض و خروجی شهر ها به منظور جلوگیری از خروج یا تردد اتومبیل های ممنوع و مسروقه در سطح شهر و یا خارج از شهر، ردیابی و شناسایی خودروهای متخلف با نصب سیستم های فوق در محل های دارای چراغ راهنمایی ، چهارراه ها و خیابان های یکطرفه و به طور کلی مناطقی که نیاز به کنترول مداوم پلیس دارند ؛ ایجاد برگ جریمه الکترونیک برای پلیس و حذف اپراتور اضافی و غیره را می توان از کاربرد های یک سیستم دقیق شناسایی پلاک خودرو دانست.

اهداف تحقیق و کاربرد پروژه:

  • کاربرد سیستم در دولت الکترونیک
  • کاربرد سیستم تشخیص پلاک خودرو در پارکینگ های عمومی
  • کنترل و اخذ عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک
  • اخذ عوارض جاده ها و بزرگراه ها به صورت خودکار
  • محاسبه مدت سفر
  • اندازه گیری سرعت متوسط
  • شناسایی خودروهای مسروقه
  • کنترل مرز ها
  • کنترل ترافیک
  • سیستم های متحرک شناسایی پلاک خودرو
  • استفاده از سیستم شناسایی پلاک خودرو در پمپ بنزین
  • کنترل ورودی و خروجی در مناطق حفاظت شده

کاربرد سیستم در دولت الکترونیک:

تصویر matlab_9715_10 پروژه تشخیص پلاک خودروهای ایرانی با MATLAB پایان نامه کامل

در سال های اخیر تعداد زیادی دوربین توسط دولت یا پلیس در چهار راه ها و تقاطع ها نصب شده اند. این دوربین ها تصاویر زیادی را ثبت می کنند. اگر سیستم های تشخیص خودکار شماره پلاک در اداره پلیس نصب شده باشند ، شبکه های بی سیم یا معمولی می توانند دوربین ها و اداره پلیس را بهم متصل کنند .این دوربین ها تصاویر را به طور مرتب اخذ میکنند .هنگامی که یک دوربین تصویری را ضبط کرد میتواند آن را به اداره پلیس ارسال کند و شماره پلاک آن می تواند توسط سیستم تشخیص خودکار شماره پلاک خوانده شود.

این شماره پلاک میتواند برای به دست آوردن هر نوع اطلاعاتی درباره خودرو استفاده شود و شماره پلاک ، تاریخ و زمان ، مکان و غیره در سیستم ضبط شود .از این طریق پلیس میتواند تخلفات مختلفی از جمله عبور از چراغ قرمز ، انحراف به چپ یا راست ، سرعت و سبقت غیر مجاز ، گردش و دور زدن غیر مجاز ، توقف در مکان های ممنوعه ، خودروهای فاقد پلاک یا پلاک دست کاری شده ، خودروهای تخلف کننده از طرح طرافیکی (مانند طرح تقسیم روز های هفته برای پلاک های زوج و فرد) ردیابی خودروهای تحت تعقیب در عملیات پلیسی ، ردیابی خودروهای مسروقه ، تصادفات رانندگی و غیره را تشخیص داده و مدیریت نماید.

کاربرد سیستم تشخیص پلاک خودرو در پارکینگ های عمومی: (آرشیو پروژه تشخیص پلاک در سایت را بررسی نمائید)

تصویر matlab_9715_11 پروژه تشخیص پلاک خودروهای ایرانی با MATLAB پایان نامه کامل

پارکینگ های عمومی می توانند از سیستم تشخیص خودکار شماره پلاک برای تشخیص مدت توقف و پارک خودرو ها در پارکینگ با ضبط کردن زمان ورود و خروج خودرو محاسبه و دریافت هزینه از طریق کارت های اعتباری یا صدرو شماره اشتراک و دریافت هزینه از طریق حساب بانکی مشترکین استفاده نموده و علاوه بر رفع نیاز از نیروی انسانی و کاهش هزینه ها دقت و کارائی را افزایش میدهد و با تسریع عملیات رضایت مشتریان را جلب نمایند.

کنترل و اخذ عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک:

تصویر matlab_9715_12 پروژه تشخیص پلاک خودروهای ایرانی با MATLAB پایان نامه کامل

امروزه شهر های بسیاری از جمله تهران ورود خودروها به منطقه مرزی شهر را به منظور کنترل ترافیک آن محدود ساخته اند . از انجا که استفاده از روش های سنتی (قرار دادن نیروهای پلیس در تمامی مبادی محدوده ) هم پر هزینه هم کم دقت است ؛ راحل های جدیدی برای کنترول و اخذ عوارض ورود به محدوده پرتردد شهر ها پیشنهاد شده است .یکی از این راحل ها استفاده از فناوری تشخیص پلاک خودرو است .در این راه حل ها استفاده از فناوری تشخیص پلاک خودرو است . در این راه حل دوربین های تشخیص پلاک خودرو در تمامی مبادی طرح نصب میشوند و ورود هر خودرو به محدوده طرح ثبت می شود . سپس مانند روش اخذ عوارض ، فرصتی به راننده داده می شود تا عوارض ورود به طرح را تا زمان مقرر پرداخت کند.

اخذ عوارض جاده ها و بزرگراه ها به صورت خودکار:

تصویر matlab_9715_13 پروژه تشخیص پلاک خودروهای ایرانی با MATLAB پایان نامه کامل

از انجا که وجود موانع بر سر راه خودروها در عوارضی ها باعث کند شدن حرکت ، ایجاد ترافیک و به تبع آلودگی محیط زیست می شود ، را ه های مختلفی برای حذف موانع موجود در عوارضی ها پیشنهاد شده است. یکی از این راه حل ها استفاده از سامانه تشخیص پلاک خودرو می باشد . در این راه حل خودرو ها بدون نیاز به توقف ؛ از عوارضی عبور می کنند و سامانه تشخیص پلاک خودرو شماره آن ها را ثبت میکند براساس شماره پلاک عوارض مربوطه محاسبه می شود و راننده ملزم به پرداخت عوارض در زمان مشخص خواهد بود در صورت عدم پرداخت عوارض در زمان مقرر خودرو طبق قانون جریمه خواهد شد.

شناسایی خودروهای مسروقه:

تصویر matlab_9715_14 پروژه تشخیص پلاک خودروهای ایرانی با MATLAB پایان نامه کامل

یکی از کاربردهای مهم سیستم اتوماتیک شناسایی پلاک خودرو ، شناسایی خودروهای مسروقه و فرد سارق می باشد. این کار با ثبت پلک اتو مبیل های دزدیده شده یا اتومبیل هایی که جریمه پرداخت نکرده اند در لیست سیاه ، هنگام عبور از محل هایی که دوربین نصب شده است ، صورت می گیرد. همچنین می توان با گرفتن عکس از راننده اتومبیل مورد نظر ، متخلف را شناسایی نموده و نیروی پلیس را آگاه کرد .

کنترل ترافیک:

تصویر matlab_9715_15 پروژه تشخیص پلاک خودروهای ایرانی با MATLAB پایان نامه کامل

از کاربردهای بسیار مفید سیستم شناسایی پلاک خودرو ،کنترل چگونگی عمل به قوانین رانندگی می باشد . در اختیار داشتن شماره پلاک برای صدور جرائم تخلفات رانندگی ؛ ضروری می باشد . استفاده ازاین سیستم جایگزینی برای روش متداول دستی می شود که باعث کاهش هزینه های ناشی از استخدام نیروی انسانی افزایش سرعت و دقت و نیز ثبت تخلف در عکس و ثبت آن در پایگاه داده می شود . به عنوان مثال از یک اتومبیل که با سرعت غیر مجاز از چهار راه عبور می کند ، عکس گرفته می شود و با استفاده از سیستم تشخیص پلاک خودرو ؛ شماره پلاک اتومبیل استخراج شده و در پایگاه داده ثبت می شود و عکس فیلم گرفته شده اثباتی برای تخلف می باشد.

همچنین این سیستم در محدود های طرح های ترافیک نیز مورد استفاده قرار گیرد . به عنوان مثال در شهر تهران ، در برخی مناطق مشمول طرح ، تنها اتومبیل هایی با شرایط خاص حق عبور و مرور دارند اگر پلاک این اتومبیل ها به پایگاه داده ها ، داده شود ، سایر اتومبیل های متخلف شناسایی شده و جریمه می شوند .

سیستم های متحرک شناسایی پلاک خودرو:

تصویر matlab_9715_16 پروژه تشخیص پلاک خودروهای ایرانی با MATLAB پایان نامه کامل

(تصویری از سیستم های شناسایی متحرک پلاک خودرو)

با نصب یک دوربین و یک نرم افزار شناسایی پلاک خودور بر روی اتومبیل های پلیس می توان پلاک خودور ها را شناسایی کرد و در پایگاه داده چک کرد که آیا خودرو مسرقه هست یا نه ؟ و در صورت دزدی بودن یک هشدار به راننده پلیس بدهد .

استفاده از سیستم شناسایی پلاک خودرو در پمپ بنزین:

تصویر matlab_9715_17 پروژه تشخیص پلاک خودروهای ایرانی با MATLAB پایان نامه کامل

با نصب سیستم شناسایی پلاک خودرو در پمپ بنزین می توان میزان مصرف هر ماشین را در بازه زمانی خاص به دست آورد و هم چنین با چک کردن پلاک در صورت مسروقه بودن خودرو از دادن سوخت ممانعت شود و به پلیس اطلاع داده شود و نیز با نصب دستگاه کارت سوخت درپمپ بنزین های ایران به وسیله سیستم شناسایی پلاک خودرو ، پلاک اتومبیل را شناسایی کرد و با کارت سوخت مقایسه شود تا از کارت سوخت دیگران سوء استفاده نشود.

برنامه نویس پروژه: طیب حسینی

تصاویری از عملکرد برنامه:

تصویر matlab_9715_1 پروژه تشخیص پلاک خودروهای ایرانی با MATLAB پایان نامه کامل تصویر matlab_9715_2 پروژه تشخیص پلاک خودروهای ایرانی با MATLAB پایان نامه کامل تصویر matlab_9715_3 پروژه تشخیص پلاک خودروهای ایرانی با MATLAB پایان نامه کامل تصویر matlab_9715_4 پروژه تشخیص پلاک خودروهای ایرانی با MATLAB پایان نامه کامل تصویر matlab_9715_5 پروژه تشخیص پلاک خودروهای ایرانی با MATLAB پایان نامه کامل تصویر matlab_9715_6 پروژه تشخیص پلاک خودروهای ایرانی با MATLAB پایان نامه کامل


انجام پروژه ها و شبیه سازی مقالات و پایان نامه ها با متلب

انجام پروژه ها و شبیه سازی مقالات و پایان نامه ها با متلب

مشاهده انجام پروژه با متلب
پروژه ها و آموزش های برنامه نویسی

پروژه ها و آموزش های برنامه نویسی

آموزش برنامه نویسی

مشاهده ویدئو در این باره

خوشحال خواهیم شد اگر نظر خودتون رو درباره این مطلب ثبت کنید

خطا!دکمه ریفریش را بزنید
  1. تصویر آواتار کاربر 0
    سجاد شعبانی فر سه شنبه , 29 تیر

    سلام این پروژرو از سایت شما خرید کرده بودم خیلی ازش استقبال شد همه دوستان هم پسند کردن قرار شد اونا هم برای خرید پروژه به سایت شما مراجعه کنند .

  2. تصویر آواتار کاربر 0
    هیوا محمودی نژاد سه شنبه , 8 اسفند

    ببخشید لینک خرید کجاست؟

    • تصویر آواتار کاربر 2
      نوآوران گرمیسه شنبه , 8 اسفند

      لینک خرید این پروژه فعال شد

  3. تصویر آواتار کاربر 0
    علی سه شنبه , 22 خرداد

    سلام با چه الگوریتمی نوشته شده؟

    • تصویر آواتار کاربر 2
      نوآوران گرمیسه شنبه , 22 خرداد

      الگوریتم خاصی مدنظر نبود. از فیلتر های پردازش تصویر استفاده شده که در داکیومنت به صورت کامل به همراه کدها توضیح داده شده است.

  4. تصویر آواتار کاربر 3094
    سینا عربی شنبه , 16 شهریور

    سلام فقط برای همین تعداد عکس کار میکند ؟ یا اگه عکس جدیدی بهش بدیم میتونه پلاک پیدا کنه؟؟؟ منظورم یک عکس مشابه همین عکس هاهست؟؟؟؟

    • تصویر آواتار کاربر 2
      نوآوران گرمیشنبه , 16 شهریور

      در کنار پروژه حدود 60 تصویر وجود داره که روی همه تست شده و به درستی عمل می کنه. اگه تصویر دیگه با همین مشخصات تصاویر موجود اضافه کنید، بله کار می کنه.

  5. تصویر آواتار کاربر 0
    کیانوش سه شنبه , 26 بهمن

    سلام امکانش هست یکم توسعه ش بدید که عکس رو از سایت بخونه و اعداد و الفبای نهایی رو داخل کادری در همون سایت بارگذاری کنه؟یعنی مثل ربات

لیســــــــت پــــــــروژه های انتشــــــــار نشده ( 22 موضوع )

مشاهده لیست کامل
مشاهده لیست کامل
مشاهده لیست کامل
مشاهده لیست کامل
socket programing آموزش برنامه نویسی آموزش سی شارپ اینترنت اشیا بازی تحت شبکه بازی تحت شبکه به زبان سی شارپ برنامه تحت شبکه با سی شارپ برنامه نویسی ترجمه مقاله ترجمه مقاله شبکه دانلود رایگان پروژه های دانشجویی دانلود سورس برنامه دانلود سورس رایگان دانلود نرم افزار دانلود پروژه دانشجویی دانلود پروژه رایگان دانلود پروژه های دانشجویی دانلود کتاب دانلود کتاب آموزشی دانلود کتاب اموزشی سورس رایگان سورس کد بازی تحت شبکه سورس کد بازی تحت شبکه با C# سورس کد بازی تحت شبکه چند نفره سوکت پروگرمین شبکه SDN شبیه سازی با نرم افزار R نحوه نوشتن برنامه تحت شبکه نرم افزار Rstudio پروژه arena پروژه matlab پروژه ns2 پروژه opnet پروژه ارنا پروژه سیمولینک matlab پروژه شبکه عصبی پروژه مهندسی صنایع پروژه مهندسی صنایع با ارنا پروژه های آماده با OpenGL پروژه های آماده با OpenGL در سی پلاس پلاس پروژه های آماده با ارنا پروژه های آماده برای درس گرافیک کامپیوتری پروژه هوش مصنوعی پروژه پردازش تصویر matlab پروژه پردازش سیگنال matlab