طراحی مدار ترانزیستور پیوندی دو قطبی (BJT) با نرم افزار پروتئوس

  • یکشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۵
  • بازدید ۲,۸۸۰ نفر
  • 1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز (40 امتیاز از 8 رای)
    Loading...

تصویر proteus-bjt_19313 طراحی مدار ترانزیستور پیوندی دو قطبی (BJT) با نرم افزار پروتئوس

پروژه طراحی مدار ترانزیستور پیوندی دو قطبی (BJT) با Proteus

پروژه طراحی مدار ترانزیستور پیوندی دو قطبی (BJT) با نرم افزار Proteus را آماده کردیم که از تمرین های درس آزمایشگاه الکترونیک ۱ می باشد. در ادامه هدف از طراحی مدار ترانزیستور پیوندی دو قطبی (BJT) در این پروژه و تئوری آن بیان شده است. مراحل کامل پروژه و فرمول ها که در اینجا گذاشته نشده، در یک فایل پی دی اف در ادامه قابل دانلود می باشد که می توانید دریافت و بررسی نمائید.

ترانزیستور پیوندی دو قطبی (BJT) چیست ؟

ترانزیستور پیوندی دو قطبی یا BJT یک نوع ترانزیستور دارای سه پایه به نام های بیس (B)، امیتر (E) و کلکتور (C) است و بدلیل اینکه در این قطعه اثر الکترون ‌ها و حفره‌ ها هر دو مهم می باشد، ترانزیستور دو قطبی نام گرفته است.

هدف آزمایش در پروژه طراحی مدار ترانزیستور پیوندی دو قطبی (BJT):

در این آزمایش با روش طراحی دو مدار متداول بایاس BJT آشنا می شویم و پایداری حرارتی آنها را با هم مقایسه خواهیم کرد.

تئوری آزمایش در پروژه طراحی مدار ترانزیستور پیوندی دو قطبی (BJT):

برای آنکه از ترانزیستور به عنوان تقویت کننده استفاده شود، می بایست آن را در ناحیه فعال تغذیه کرد که در این حالت پیوند بیس امیتر در جهت مستقیم و پیوند بیس کلکتور در جهت معکوس تغذیه می گردد.

توضیحات بیشتر و دانلود PDF شرح کامل مسئله پروژه طراحی مدار ترانزیستور پیوندی دو قطبی (BJT) با Proteus در ادامه مطلب.

مواردی که نقطه کار و تغذیه مناسب ترانزیستور به آنها بستگی دارد:

حداکثر دامنه مجاز در خروجی، حداقل تلفات، پهنای باند، پایداری حرارتی، کم کردن عدد نویز، افزایش بهره و خطی نمودن عملکرد تقویت کننده دارد. ما در اینجا دو نوع بایاس BJT را بررسی خواهیم کرد، نوع اول که مدار آن در شکل (۱-۵) دیده می شود چون جریان بیس ثابت بوده و می توان گفت عامل اصلی تعیین کننده آن مقاومت RB است بدین صورت به این مدار بایاس ثابت یا Fixed Bias گفته می شود.

این مدار به آسانی طراحی می شود، اما پایداری حرارتی مناسبی ندارد و ضریب پایداری حرارتی آن از رابطه S = 𝛽 + ۱ بدست می آید که ضعف عمده این مدار می باشد. در شکل (۲-۵) از روش خود بایاس (Self Bias) استفاده شده است. فیدبک ایجاد شده توسط RE پایداری مدار را بهبود می بخشد و ضریب پایداری این مدار نیز در توضیحات شرح مسئله آمده است.

مرحله ۱: مدارهای شکل (۱-۵) و (۲-۵) را برای V­­CE = 6v طراحی کنید.

(V­­CE(on) = 0.6v , Vcc = 12v , Rc = 2.2 KΩ)

این مدارها را ببندید و V­­CE و I­­C را اندازه بگیرید در هر قسمت با نزدیک کردن هویه به ترانزیستور آن را گرم کنید و تغییرات V­­CE را مشاهده کنید.

مرحله ۲: در مدار شکل (۲-۵) به جای R2 از یک پتانسیومتر ۱۰ ۲KΩ استفاده کنید و اثر تغییر R2 بر روی V­­CE بررسی کنید مقدار R2 که به ازای آن V­­CE = 6v می شود را بدست آورید.

توضیحات بیشتر، مراحل انجام پروژه و و فرمول های پروژه طراحی مدار ترانزیستور پیوندی دو قطبی (BJT) در ادامه در قالب یک فایل پی دی اف قابل دانلود می باشد.


پروژه های آماده برق قدرت با متلب

پروژه های آماده برق قدرت با متلب

مشاهده پروژه های برق قدرت با متلب
پروژه ها و آموزش های برنامه نویسی

پروژه ها و آموزش های برنامه نویسی

آموزش برنامه نویسی

مشاهده ویدئو در این باره

خوشحال خواهیم شد اگر نظر خودتون رو درباره این مطلب ثبت کنید

خطا!دکمه ریفریش را بزنید

    لیســــــــت پــــــــروژه های انتشــــــــار نشده ( 22 موضوع )

    مشاهده لیست کامل
    مشاهده لیست کامل
    مشاهده لیست کامل
    مشاهده لیست کامل
    socket programing آموزش برنامه نویسی آموزش سی شارپ اینترنت اشیا بازی تحت شبکه بازی تحت شبکه به زبان سی شارپ برنامه تحت شبکه با سی شارپ برنامه نویسی ترجمه مقاله ترجمه مقاله شبکه دانلود رایگان پروژه های دانشجویی دانلود سورس برنامه دانلود سورس رایگان دانلود نرم افزار دانلود پروژه دانشجویی دانلود پروژه رایگان دانلود پروژه های دانشجویی دانلود کتاب دانلود کتاب آموزشی دانلود کتاب اموزشی سورس رایگان سورس کد بازی تحت شبکه سورس کد بازی تحت شبکه با C# سورس کد بازی تحت شبکه چند نفره سوکت پروگرمین شبکه SDN شبیه سازی با نرم افزار R نحوه نوشتن برنامه تحت شبکه نرم افزار Rstudio پروژه arena پروژه matlab پروژه ns2 پروژه opnet پروژه ارنا پروژه سیمولینک matlab پروژه شبکه عصبی پروژه مهندسی صنایع پروژه مهندسی صنایع با ارنا پروژه های آماده با OpenGL پروژه های آماده با OpenGL در سی پلاس پلاس پروژه های آماده با ارنا پروژه های آماده برای درس گرافیک کامپیوتری پروژه هوش مصنوعی پروژه پردازش تصویر matlab پروژه پردازش سیگنال matlab