شبیه سازی حمله سیاه چاله در پروتکل AODV در شبکه حسگر بیسیم با NS2

  • شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴
  • بازدید ۹۶۱ نفر
  • 1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز (103 امتیاز از 21 رای)
    Loading...

تصویر ns2-black-hole_14335_1 شبیه سازی حمله سیاه چاله در پروتکل AODV در شبکه حسگر بیسیم با NS2

شبیه سازی حمله سیاه چاله در پروتکل AODV در شبکه حسگر بیسیم با NS2

شبیه سازی مقاله A Review of Black Hole Attack on AODV Routing in wsn

در این پست پروژه شبیه سازی حمله سیاه چاله در پروتکل AODV در شبکه WSN با نرم افزار NS2 را آماده کرده ایم که از روی مقاله A Review of Black Hole Attack on AODV Routing in MANET انجام شده است، با این تفاوت که به جای استفاده از شبکه MANET که در مقاله ارائه شده، ما از شبکه WSN یا حسگر بیسیم استفاده کرده ایم. در ادامه به شرح عملکرد حمله سیاه چاله پرداخته و فیلم و تصاویری از خروجی این پروژه قرار داده شده است.

حمله سیاه چاله:

مهاجم سیاه چاله در ابتدا احتیاج به این دارد که وارد گروه ارسال همه پخشی شود تا بتواند بسته های داده را از جلسه چند پخشی جدا کند. گره مهاجم با وانمود کردن خود به عنوان کوتاه ترین مسیر برای رسیدن بسته ها به گره مقصد، فرستنده را وادار می کند تا بسته خود را از طریق این گره ساختگی به مقصد برساند.

در نتیجه به راحتی شروع به نابودی کل بسته های عبوری از خود می کند. این نوع حمله تعدادی و یا همه بسته های دریافتی را به جای ارسال کردن، حذف می کند و باعث می شود تا نتایج نرخ تحویل بسته بسیار کم باشد. توضیحات بیشتر، فیلم و تصاویری از خروجی این پروژه شبیه سازی حمله سیاه چاله در پروتکل AODV در ادامه مطلب.

حملات سیاه چاله به دو نوع تقسیم می شود:

حمله سیاه چاله تکی به وسیله یکی از گره های که در شبکه اعمال میشود و حمله سیاه چاله جمعی که قبل از یک گره در انجام حمله، با هم همکاری می نمایند.

گره ای که حمله سیاه چاله را اجرا می کند منتظر می ماند تا یک پیغام درخواست مسیر از گره های همسایه دریافت کند. با دریافت پیغام درخواست مسیر، گره متخاصم بدون توجه به جدول مسیریابی خود و اینکه آیا اصلا مسیری به گره مقصد دارد یا خیر، به پیغام درخواست مسیر دریافتی پیغام پاسخ مسیر مساعد ارسال می کند که این امر باعث کوتاه شده ارسال بسته های پاسخ مسیر نسبت به گره های دیگر می شود.

گره مختصام در پیغام پاسخ مسیر خود بیشترین شمار ترتیب و کمترین تعداد گام را قرار میدهد و به این صورت گره درخواست کننده مسر را فریب میدهد. گره ای که پیغام درخواست مسیر را فرستاده است، با دریافت این پیغام، پاسخ مسبر فرض می کند که بهترین مسیر را کشف کرده است.

در نتیجه این گره را به عنوان مسیر مناسب و کوتاه برای ارسال بسته ها دانسته و بسته های خود را از مسیر این گره ارسال می کند. در این صورت یک سیاه چاله ایجاد شده است و گره ای هم که به عنوان سیاه چاله شناخته می شود به جای ارسال بسته ها به مقصد، اقدام به دریافت اطلاعت آنها و یا دور انداختن آنها می کند.

به دلیل اینکه گره متخاصم جدول مسیریابی خود را بررسی نمی کند، قابل از سایر گره ها، به گره درخواست کننده مسیر پاسخ میدهد. اگر گره متخاصم خود را به عنوان مسیر مناسب برای کلیه گره های شبکه معرفی کند و موفق شود تا همه ترافیک شبکه را به دست آورد، در این صورت سبب از دست رفتن کلیکه بسته های شبکه خواهد شد و باعث به وجود آمدن حمله ممانعت از سرویس می شود. شکل زیر نمایی از حمله سیاه چاله را نشان میدهد.

تصویر ns2-black-hole_14335_2 شبیه سازی حمله سیاه چاله در پروتکل AODV در شبکه حسگر بیسیم با NS2

(حمله سیاه چاله تکی)

شبکه های حسگر بیسیم یا WSN ها متشکل از تعداد بسیاری گره حسگر می باشند که به صورت متراکم در محیط پخش شده و به منظور انـدازه گیری گروهی بعضی از شرایط محیطی یا کمیت های فیزیکی استفاده می شوند.

این شبکه ها با انگیزه استفاده در کاربرد های نظامی مثل نظارت بر میدان جنگ توسـعه یافته اند، ولی امـروزه در بیشتر مقاصد غیر نظامی و صنعت به کار می روند. با توجه به اینکه حضور شبکه های حسگر بیسیم در حوضه هـای عمرانی و نظـامی رو به افزایش است، نیاز به امنیت نیز بـه یـک ضـرورت و غیر قابل انکار تبدیل می شود.

این شبکه ها را حملات مختلفی تهدید می کنند کـه یکی از آنهـا حمله سیاه چاله (Black Hole Attack) می باشد که یک تهدیدی جدی برای این شبکه هاست. در شبکه هـای حسـگر بـیسـیم، حمله سیاه چاله بـه سادگی قابل پیاده سازی می باشند، زیر گره های حسگر در یک محیط توزیع شده قرار دارند و به وسیله امواج رادیوئی با هم در ارتباط هستند. همـین امکان ارتباط رادیویی، حمله خرابکارانه به شبکه فـراهم مـی سازد.

منبع این توضیحات مقاله فارسی با عنوان “ارائه یک روش جدید به منظور افزایش امنیت پروتکل AODV شبکه های موردی در برابر حمله سیاع چاله” می باشد که با کلیک در اینجا می توانید آن را به صورت رایگان دانلود نمائید.

تصاویر خروجی این پروژه شبیه سازی حمله سیاه چاله در پروتکل AODV :

تصویر خروجی ۱:

تصویر ns2-black-hole_14335_6 شبیه سازی حمله سیاه چاله در پروتکل AODV در شبکه حسگر بیسیم با NS2

تصویر خروجی ۲:

تصویر ns2-black-hole_14335_7 شبیه سازی حمله سیاه چاله در پروتکل AODV در شبکه حسگر بیسیم با NS2

تصویر خروجی ۳:

تصویر ns2-black-hole_14335_3 شبیه سازی حمله سیاه چاله در پروتکل AODV در شبکه حسگر بیسیم با NS2

تصویر خروجی ۴:

تصویر ns2-black-hole_14335_4 شبیه سازی حمله سیاه چاله در پروتکل AODV در شبکه حسگر بیسیم با NS2

تصویر خروجی ۵:

تصویر ns2-black-hole_14335_5 شبیه سازی حمله سیاه چاله در پروتکل AODV در شبکه حسگر بیسیم با NS2


فیلم آموزش تصویری نرم افزار NS2 به زبان فارسی

فیلم آموزش تصویری نرم افزار NS2 به زبان فارسی

مشاهده آموزش NS2
شبیه سازی شبکه های کامپیوتری و مخابراتی

شبیه سازی شبکه های کامپیوتری و مخابراتی

مشاهده پروژه ها و مقالات شبیه سازی شده
پروژه ها و آموزش های برنامه نویسی

پروژه ها و آموزش های برنامه نویسی

آموزش برنامه نویسی

مشاهده ویدئو در این باره

خوشحال خواهیم شد اگر نظر خودتون رو درباره این مطلب ثبت کنید

خطا!دکمه ریفریش را بزنید
  1. تصویر آواتار کاربر 0
    زهرا پنجشنبه , 6 خرداد

    سلام من هزینه این پروژه AODV رو به حسابتون واریز کردم رمز دوم نداشتم مجبور شدم کارت به کارت کنم رسیدشو براتون sms کردم لطفا سریع پروژرو برام بفرستید .

  2. تصویر آواتار کاربر 0
    زهرا کاظمی یکشنبه , 17 دی

    سلام من فايل cc و h از AODV رو از NS2 به حالت txt برداشتم که پرينت بگيرم اما همش با هم تو يه سطر طولانی مياد می خوام چاپ شون کنم تا کمی روشون کار کنم ببينم خود AODV اصلا چيه شما احيانا نمی تونيد فايلی ازشون که قابل پرينت باشه يعنی برنامه ش بصورت سطربه سطر مرتب باشه بهم بديد.

لیســــــــت پــــــــروژه های انتشــــــــار نشده ( 22 موضوع )

مشاهده لیست کامل
مشاهده لیست کامل
مشاهده لیست کامل
مشاهده لیست کامل
socket programing آموزش برنامه نویسی آموزش سی شارپ اینترنت اشیا بازی تحت شبکه بازی تحت شبکه به زبان سی شارپ برنامه تحت شبکه با سی شارپ برنامه نویسی ترجمه مقاله ترجمه مقاله شبکه دانلود رایگان پروژه های دانشجویی دانلود سورس برنامه دانلود سورس رایگان دانلود نرم افزار دانلود پروژه دانشجویی دانلود پروژه رایگان دانلود پروژه های دانشجویی دانلود کتاب دانلود کتاب آموزشی دانلود کتاب اموزشی سورس رایگان سورس کد بازی تحت شبکه سورس کد بازی تحت شبکه با C# سورس کد بازی تحت شبکه چند نفره سوکت پروگرمین شبکه SDN شبیه سازی با نرم افزار R نحوه نوشتن برنامه تحت شبکه نرم افزار Rstudio پروژه arena پروژه matlab پروژه ns2 پروژه opnet پروژه ارنا پروژه سیمولینک matlab پروژه شبکه عصبی پروژه مهندسی صنایع پروژه مهندسی صنایع با ارنا پروژه های آماده با OpenGL پروژه های آماده با OpenGL در سی پلاس پلاس پروژه های آماده با ارنا پروژه های آماده برای درس گرافیک کامپیوتری پروژه هوش مصنوعی پروژه پردازش تصویر matlab پروژه پردازش سیگنال matlab