طراحی چراغ راهنمایی رانندگی با مدار های ترتیبی در پروتئوس به همراه داکیومنت

  • جمعه ۳ شهریور ۱۳۹۶
  • بازدید ۷,۸۰۷ نفر
  • 1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز (174 امتیاز از 35 رای)
    Loading...

تصویر design-traffic-light-with-proteus_20917_8 طراحی چراغ راهنمایی رانندگی با مدار های ترتیبی در پروتئوس به همراه داکیومنت

طراحی چراغ راهنمایی رانندگی با Proteus

پروژه طراحی چراغ راهنمایی رانندگی را با استفاده از مدار های ترتیبی در نرم افزار Proteus آماده کرده ایم که در ادامه به تشریح جزئیات آن به صورت تصویری می پدازیم.

معرفی پروژه طراحی چراغ راهنمایی رانندگی :

در این پروژه ما با استفاده از مدار های ترتیبی شامل فیلیپ فلاپ ها و گیت های منطقی، شمارنده های تک رقمی داریم که می تواند نزولی یا صعودی شمارش کند. در این پروژه به دلیل اینکه در چراغ راهنمایی و رانندگی به صورت نزولی شمار می کند، ما هم از حالت نزولی شمار فلیپ فلاپ ها از نوع D استفاده کرده ایم.

تصویر design-traffic-light-with-proteus_20917_1 طراحی چراغ راهنمایی رانندگی با مدار های ترتیبی در پروتئوس به همراه داکیومنت

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می شود، ورودی را به مکمل خروجی متصل کردیم که پایه های ست برای مقدار دهی به فلیپ فلاپ و ست کردن آن استفاده می شود و همچنین از پایه ریست نیز برای صفر کردن مقدار خروجی فلیپ فلاپ استفاده می شود و از منبع کلاک پالسی با فرکانس ۱ هرتز استفاده کردیم، همچنین برای صعودی شمردن از خود خروجی فلیپ فلاپ استفاده شود امادر این پروژه برای نزولی شمردن می باست از مکمل خروجی فلیپ فلاپ استفاده کنیم.

استفاده از فلیپ فلاپ ها :

چهار فلیپ فلاپ را به هم متصل می کنیم تا یک شمارنده ۴ بیتی داشته باشیم.

تصویر design-traffic-light-with-proteus_20917_2 طراحی چراغ راهنمایی رانندگی با مدار های ترتیبی در پروتئوس به همراه داکیومنت

همانطور که در شکل بالا مشخص است، چهار فلیپ فلاپ را به هم وصل کردیم و از مکمل خروجی قبلی برای کلاک فلیپ فلاپ بعدی استفاده می شود که در این حالت فلیپ فلاپ نزولی می شمارد. در عدد یکان شمارنده از ۹ می شمارد تا صفر و دوباره ریست می شود و این عمل ادامه پیدا می کند. برای هر بار انجام این شمارش یک واحد از شمارنده دهگان شمارنده کم می شود تا دو شمارنده به عدد صفر برسند یعنی طبق سوال ۶۰ ثانیه سپری شود.

برای دهگان این شمارنده نیز عین همین ترکیب را داریم با این تفاوت که در هر بار شمارش از ۶ تا صفر را می شمارد که کلاک خود را از یکان شمارنده می گیرد، به این ترتیب که وقتی یکان شمارنده از ۹ به ۰ رسید یک واحد از دهگان شمارنده کم می شود که این روال تا صفر شدن دهگان شمارنده ادامه پیدا می کند یعنی تا زمانی که ۶۰ ثانیه سپری می شود.

در این پروژه یک کلید داریم که با فشردن آن این شمارش آغاز می شود و ۶۰ ثانیه را می شمارد و پس از سپری شدن ۶۰ ثانیه اگر بخواهیم دوباره این مدت را تمدید کنیم یک بار کلید را قطع و وصل می کنیم و دوباره ۶۰ ثانیه دیگر شمارنده می شمارد و همچنین هرگاه بخواهیم قبل از ۶۰ ثانیه شمارش را متوقف کنیم می توانیم با قطع کلید شمارنده را متوقف کنیم.

در قسمت دهگان شمارنده مشابه یکان شمارنده شکل زیر را داریم:

تصویر design-traffic-light-with-proteus_20917_3 طراحی چراغ راهنمایی رانندگی با مدار های ترتیبی در پروتئوس به همراه داکیومنت

همانطور که مشاهده می شود ورودی را به مکمل خروجی متصل کردیم و پایه های ست برای مقدار دهی به فلیپ فلاپ و ست کردن آن استفاده می شود و پایه ریست به منظور صفر نمودن مقدار خروجی فلیپ فلاپ بکار می رود و پس از رسیدن دهگان شمارنده به صفر مقدار همه فلیپ فلاپ ها به مقدار اولیه آن ریست خواهند شد.

به جهت اینکه شمارنده نزولی بشمارد از مکمل خروجی ها استفاده شده است و با گیت های منطقی شرط رسیدن به مقدار صفر در این شمارنده بررسی شده که پس از درستی این بررسی پایه های ریست فلیپ فلاپ فعال می شوند و همچیننپایه های ست و ریست با صفر فعال می شوند و با یک غیر فعال می شوند.

از یک چراغ راهنمایی و رانندگی نیز استفاده کردیم که مطابق زیر است:

تصویر design-traffic-light-with-proteus_20917_4 طراحی چراغ راهنمایی رانندگی با مدار های ترتیبی در پروتئوس به همراه داکیومنت

در این چراغ راهنمایی رانندگی ۶۰ ثانیه باید سبز باشد که چند ثانیه اخر از این ۶۰ ثانیه چراغ سبز باید غیر فعال و چراغ زرد به معنی احتیاط فعال شود. برای غیر فعال شدن چراغ سبز و فعال شدن چراغ زرد از گیتxor  استفاده کردیم.

برای اینکه همین چراغ قرمز را در طرف دیگر چهارراه داشته باشیم، یعنی مقدار ۶۰ ثانیه را نزولی بشمارد با این تفاوت که چراغ قرمز باشد، عین همین ترکیب را برای چراغ قرمز داریم که با فشردن یک کلید هر دو چراغ سبز و قرمز فعال می شود و همچنین با قطع کلید چراغ ها غیر فعال خواهند شد.

در شکل زیر شمارش چراغ سبز را که از ۶۰ تا صفر ادامه دارد را مشاهده می کنیم:

تصویر design-traffic-light-with-proteus_20917_5 طراحی چراغ راهنمایی رانندگی با مدار های ترتیبی در پروتئوس به همراه داکیومنت

همزمان در طرف دیگر چهار راه چراغ قرمز است که ۶۰ ثانیه را نزولی می شمارد که در شکل زیر شمارش چراغ قرمز را می بینیم:

تصویر design-traffic-light-with-proteus_20917_6 طراحی چراغ راهنمایی رانندگی با مدار های ترتیبی در پروتئوس به همراه داکیومنت

دو چراغ سبز و قرمز در یک زمان شروع به شمارش می کنند و در یک زمان مقدار هر دو به صفر می رسد. در چراغ سبز وقتی شمارش چراغ سبز رو به پایان است، چراغ سبز خاموش و چراغ زرد به معنی احتیاط روشن خواهد شد که شکل آن در زیر امده است:

تصویر design-traffic-light-with-proteus_20917_7 طراحی چراغ راهنمایی رانندگی با مدار های ترتیبی در پروتئوس به همراه داکیومنت

پس از اینکه شمارش به انتها یعنی صفر رسید چراغ زرد نیز خاموش می شود، همچنین در شکل زیر در یک تصویر شمارش چراغ سبز و قرمز را با هم مشاهده می کنید:

تصویر design-traffic-light-with-proteus_20917_8 طراحی چراغ راهنمایی رانندگی با مدار های ترتیبی در پروتئوس به همراه داکیومنت

همانطور که مشاهده می کنید با فشردن کلید چراغ ها فعال و شمارش از ۶۰ تا صفر در هر دو چراغ اغاز می شود و هر زمان بخواهیم چراغ ها غیر فعال شوند، می توانیم کلید را قطع کنیم. از گیت های مختلف در این پروژه برای اعمال مقادیر به فلیپ فلاپ ها و بررسی زمان ریست شدن فلیپ فلاپ ها استفاده شده است.


پروژه های آماده برق قدرت با متلب

پروژه های آماده برق قدرت با متلب

مشاهده پروژه های برق قدرت با متلب
پروژه ها و آموزش های برنامه نویسی

پروژه ها و آموزش های برنامه نویسی

آموزش برنامه نویسی

مشاهده ویدئو در این باره

خوشحال خواهیم شد اگر نظر خودتون رو درباره این مطلب ثبت کنید

خطا!دکمه ریفریش را بزنید
  1. تصویر آواتار کاربر 0
    shiide چهارشنبه , 10 اردیبهشت

    سلام چجوری میتونیم تعیین کنیم که مثلا چراغ سبز برای یک مسیر به مدت 38 ثانیه روشن باشه؟

لیســــــــت پــــــــروژه های انتشــــــــار نشده ( 22 موضوع )

مشاهده لیست کامل
مشاهده لیست کامل
مشاهده لیست کامل
مشاهده لیست کامل
socket programing آموزش برنامه نویسی آموزش سی شارپ اینترنت اشیا بازی تحت شبکه بازی تحت شبکه به زبان سی شارپ برنامه تحت شبکه با سی شارپ برنامه نویسی ترجمه مقاله ترجمه مقاله شبکه دانلود رایگان پروژه های دانشجویی دانلود سورس برنامه دانلود سورس رایگان دانلود نرم افزار دانلود پروژه دانشجویی دانلود پروژه رایگان دانلود پروژه های دانشجویی دانلود کتاب دانلود کتاب آموزشی دانلود کتاب اموزشی سورس رایگان سورس کد بازی تحت شبکه سورس کد بازی تحت شبکه با C# سورس کد بازی تحت شبکه چند نفره سوکت پروگرمین شبکه SDN شبیه سازی با نرم افزار R نحوه نوشتن برنامه تحت شبکه نرم افزار Rstudio پروژه arena پروژه matlab پروژه ns2 پروژه opnet پروژه ارنا پروژه سیمولینک matlab پروژه شبکه عصبی پروژه مهندسی صنایع پروژه مهندسی صنایع با ارنا پروژه های آماده با OpenGL پروژه های آماده با OpenGL در سی پلاس پلاس پروژه های آماده با ارنا پروژه های آماده برای درس گرافیک کامپیوتری پروژه هوش مصنوعی پروژه پردازش تصویر matlab پروژه پردازش سیگنال matlab