شبیه سازی شبکه تحویل محتوا CDN در ایران با آپنت به همراه گزارش کار

  • پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۵
  • بازدید ۵۵۶ نفر
  • 1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز (108 امتیاز از 22 رای)
    Loading...

تصویر opnet-cdn_17547_1 شبیه سازی شبکه تحویل محتوا CDN در ایران با آپنت به همراه گزارش کار

پروژه شبیه سازی شبکه تحویل محتوا CDN در ایران با نرم افزار OPNET

در این پست پروژه شبیه سازی شبکه تحویل محتوا CDN با نرم افزار OPNET را به همراه گزارش کار آماده کردیم در این پروژه یک Manage Server (مدیریت سرور – سرور اصلی) در تهران و سه surrogates (سرور جانشین) در شهر های تبریز، اصفهان و یزد در نظر گرفته شده است.

در ادامه به معرفی شبکه CDN ، سیستم DNS و این پروژه پیش رو خواهیم پرداخت که فیلم و تصاویری از خروجی شبیه سازی آن نیز قرار داده شده است.

شبکه تحویل محتوا CDN چیست ؟

شبکه تحویل محتوا (Content Delivery Network – CDN) شبکه ای بزرگ از سرور هایی می باشد که در چندین نقطه دنیا مستقر هستند و به صورت جغرافیایی توزیع شده‌ اند. به کمک سیستم CDN با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی کاربر، محتوا بوسیله نزدیک‌ ترین سرور به کاربر ارائه می ‌شود. این امر در افزایش سرعت تحویل محتوا و همچنین پهنای باند در سایت ‌هایی با ترافیک بالا و سایت ‌های جهانی همچون Google, YouTube, Yahoo, Facebook و غیره بسیار تاثیر گذار و موثر می باشد.

در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با شبکه تحویل محتوا CDN بیشتر آشنا کنیم.

اکنون چنین سوالی مطرح است که چگونه درخواست محتوای یک کاربر (به طور مثال دانلود یک نرم افزار) به این سرورها هدایت می شود؟ یکی از راه ها به منظور هدایت درخواست های کاربران به CDN ، این است که از خود  کاربران درخواست کنیم که این کار را انجام دهند. توضیحات بیشتر، فیلم و تصاویری از خروجی پروژه شبیه سازی شبکه تحویل محتوا CDN با OPNET در ادامه مطلب.

مثال از شبکه توزیع محتوا (CDN):

یک وب سایت را در نظر بگیرید که قصد دارد تا نرم افزاری را جهت دانلود در اختیار بازدید کنندگان خود قرار دهد، برای این کار مدیر وب سایت می تواند تا در باکس دانلود (قسمتی که لینک لینک قرار داده می شود) تعدادی لینک دانلود قرار دهد که هر یک از آن لینک ها به یک سرور مجزا اشاره کند.

با این کار بازدید کنندگان، قادر خواهند بود تا بر اساس موقعیت جغرافیای خود، یکی از آن لینک ها را انتخاب کنند (مثلا کاربری که در ایران است، سرور های واقع در آسیا را انتخاب کند). به این روش mirroring نیز گفته می شود. دیگر روش که بیشتر کاربرد را دارد، استفاده از DNS یا سیستم نام دامنه (Domain Name System – DNS) می باشد.

سیستم DNS یا سیستم نام دامنه چیست ؟

همانظور که احتمالا اطلاع دارید، سیستم DNS به ما کمک می کند تا IP یک وب سایت را داشته باشیم. برای مثال زمانی که ما در مرورگر خود نشانی سایت نوآوران گرمی (www.noavarangermi.ir) را وارد و اینتر می زنیم، ابتدا درخواستی به سرور DNS ارسال می شود تا در پاسخ، IP سایت نوآوران گرمی به ما داده شود، سپس مرورگر ما قادر خواهد بود تا درخواست بارگذاری صفحه (Load Page) را به آدرس IP نوآوران گرمی ارسال کند.

تنظیم DNS بر روی CDN:

اکنون می توانیم DNS را طوری تنظیم کنیم به جای اینکه IP سرور اصلی را تعریف کنیم، IP سرور های CDN را بر روی آن تنظیم تا درخواست های ما به CDN ارسال شود. مزیت روش گفته شده این است که کاربر در این میان هیچ حضوری نخواهد داشت و فقط اطلاع دارد که درخواستی را ارسال کرده اما این که این درخواست چگونه و به کدام IP ارسال شده، برای او مشخص نیست.

شبکه های توزیع محتوا یا CDN ها در دنیا به این صورت عمل می کنند که شرکت های تولید کننده محتوا مثل یوتیوب و همه سایت های اینترنتی پر بازدید به جای اینکه به سراغ خرید یک هاست و سرور برند با شرکت های CDN با همان توزیع محتوا قرار داد می بندند و این شرکت ها در دنیا دیتا سنتر ها و سرور های مختلفی دارند.

در شبکه تحویل محتوا CDN مدل کار به این صورت است که دیتای اصلی روی سرور های اصلی بارگزاری می شوند سپس این داده در سرور های مختلف در دنیا در لحظه کپی گذاری شده و در اختیار کاربران قرار می گیرند. مثلا ما برای دیدن یک فیلم در یوتیوب به سرور های آمریکا متصل نمی شویم بلکه به سرور های شبکه توزیع محتوا، به طور مثال در دبی متصل شده و آن فیلم ها را مشاهده می کنیم. به سرور های فرعی سرور های جانشین یا همان surrogate نیز می گویند.

مثال دیگر اینکه ما می خواهیم فایل adobe acrobat را از سایت adobe در آمریکا دانلود کنیم اما از سرور آمریکا دانلود نمی کنیم بلکه از یکی از سرور های جانشین نزدیک کشور ایران دانلود می کنیم. به این صورت صرفه جویی زیادی در هزینه پهنای باند در دنیا برای کشور ها اتفاق می افتد. ضمن اینکه کیفیت مناسب تری نیز برای ارائه سرویس به کاربران نهایی یا همان end user ها ارائه می دهند. حال این سیستم را در ایران با نرم افزار آپنت شبیه سازی می کنیم.

معرفی پروژه شبیه سازی شبکه تحویل محتوا CDN در ایران:

در پروژه شبیه سازی شبکه تحویل محتوا CDN مردم در ۳ استان تبریز، اصفهان و یزد می خواهند یک قسمت از سریال شهرزاد را که روی سرور اصلی که در تهران قرار داردن را دانلود کنند. حال باید حالت با CDN با حالت بدون CDN مقایسه شود.

آنالیز شبکه در حالت با CDN و بدون CDN:

در حالت بدون CDN مردم از این ۳ استان مستقیما به سرور تهران وصل می شوند و دانلود می کنند که این هم پهنای باند بسیار بالایی را لازم دارد و هم از لحاظ لود delay time و response time و CPU اصلا مناسب نیست در حالی که در حالت با CDN مردم هر استان به سرور های جانشین آن استان وصل می شوند و فایل را از روی آن سرور های جانشین که قبلا در آنها کش شده است دانلود می کنند.

در این صورت پارامتر های لود CPU و response time و delay time بسیار بهتر می شوند ضمن اینکه کیفیت ارائه خدمات نیز بهتر می شود.

در زیر تصاویری از شبیه سازی با آپنت را مشاهده نمائید.

تصاویری از خروجی پروژه شبیه سازی شبکه تحویل محتوا CDN در OPNET:

تصویر خروجی ۱:

تصویر opnet-cdn_17547_2 شبیه سازی شبکه تحویل محتوا CDN در ایران با آپنت به همراه گزارش کار

تصویر خروجی ۲:

تصویر opnet-cdn_17547_3 شبیه سازی شبکه تحویل محتوا CDN در ایران با آپنت به همراه گزارش کار

تصویر خروجی ۳:

تصویر opnet-cdn_17547_4 شبیه سازی شبکه تحویل محتوا CDN در ایران با آپنت به همراه گزارش کار

تصویر خروجی ۴:

تصویر opnet-cdn_17547_5 شبیه سازی شبکه تحویل محتوا CDN در ایران با آپنت به همراه گزارش کار

تصویر خروجی ۵:

تصویر opnet-cdn_17547_6 شبیه سازی شبکه تحویل محتوا CDN در ایران با آپنت به همراه گزارش کار

تصویر خروجی ۶:

تصویر opnet-cdn_17547_7 شبیه سازی شبکه تحویل محتوا CDN در ایران با آپنت به همراه گزارش کار

تصویر خروجی ۷:

تصویر opnet-cdn_17547_8 شبیه سازی شبکه تحویل محتوا CDN در ایران با آپنت به همراه گزارش کار


شبیه سازی شبکه های کامپیوتری و مخابراتی

شبیه سازی شبکه های کامپیوتری و مخابراتی

مشاهده پروژه ها و مقالات شبیه سازی شده
پروژه ها و آموزش های برنامه نویسی

پروژه ها و آموزش های برنامه نویسی

آموزش برنامه نویسی

مشاهده ویدئو در این باره

خوشحال خواهیم شد اگر نظر خودتون رو درباره این مطلب ثبت کنید

خطا!دکمه ریفریش را بزنید
  1. تصویر آواتار کاربر 0
    رامین صادقی فر سه شنبه , 9 آذر

    سلام می خواستم بدونم در مورد opnet سی دی آموزشی ، کتاب و فیلم آموزشی و ... چیزی سرلغ دارین توی اینترنت خیلی گشتم فارسی که چیزی نبود ، زبان اصلی هم کامل نبود و در حد مقاله بود ؟ اگه امکان داره میشه آدرس بدید متشکر .

  2. تصویر آواتار کاربر 0
    آرمان چهارشنبه , 22 دی

    سلام یه پروژه کاملا جدید می تونم باآپنت سفارش بدم به همراه ترجمه مقاله عنوانش هم مربوط به شبکه ها ی بیسیم می خوام باشه فقط اگه از نظر شما قابل قبوله هزینه و زمان تحویلشو برام مشخص کنین لطفا .

  3. تصویر آواتار کاربر 0
    ساناز قیاسی یکشنبه , 26 دی

    سلام خسته نباشید من نرم افزار آپنت رو تو سیستمم نصب کردم موقعی که می خوام بازش کنم هنگ می کنه ویندوز سیستممو هم تازه عوض کردم یعنی ایراد از خود نرم افزار میتونه باشه ؟ با تشکر .

لیســــــــت پــــــــروژه های انتشــــــــار نشده ( 22 موضوع )

مشاهده لیست کامل
مشاهده لیست کامل
مشاهده لیست کامل
مشاهده لیست کامل
socket programing آموزش برنامه نویسی آموزش سی شارپ اینترنت اشیا بازی تحت شبکه بازی تحت شبکه به زبان سی شارپ برنامه تحت شبکه با سی شارپ برنامه نویسی ترجمه مقاله ترجمه مقاله شبکه دانلود رایگان پروژه های دانشجویی دانلود سورس برنامه دانلود سورس رایگان دانلود نرم افزار دانلود پروژه دانشجویی دانلود پروژه رایگان دانلود پروژه های دانشجویی دانلود کتاب دانلود کتاب آموزشی دانلود کتاب اموزشی سورس رایگان سورس کد بازی تحت شبکه سورس کد بازی تحت شبکه با C# سورس کد بازی تحت شبکه چند نفره سوکت پروگرمین شبکه SDN شبیه سازی با نرم افزار R نحوه نوشتن برنامه تحت شبکه نرم افزار Rstudio پروژه arena پروژه matlab پروژه ns2 پروژه opnet پروژه ارنا پروژه سیمولینک matlab پروژه شبکه عصبی پروژه مهندسی صنایع پروژه مهندسی صنایع با ارنا پروژه های آماده با OpenGL پروژه های آماده با OpenGL در سی پلاس پلاس پروژه های آماده با ارنا پروژه های آماده برای درس گرافیک کامپیوتری پروژه هوش مصنوعی پروژه پردازش تصویر matlab پروژه پردازش سیگنال matlab